Liderzy przyszłości zmierzą się ze zderzeniem pięciu pokoleń

Świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej,

zmuszając nas do dostosowywania się do coraz to nowych warunków i

przedstawiania elastycznego podejścia do życia – a więc także do zarządzania. W

związku z rozwojem technologii i globalizacją w ciągu ostatnich lat każde

pokolenie wprowadzało inne wartości i oczekiwania. Jaki będzie to miało wpływ

na pracę liderów w przyszłości?

Według Bruno Rouffaera, eksperta w dziedzinie

przywództwa przyszłości, w 2020 nastąpi zderzenie pięciu pokoleń w jednym

miejscu pracy – starego i nowego świata. Będzie to niewątpliwie stanowiło duże

wyzwanie dla liderów, gdyż nigdy wcześniej nie musieli oni współpracować z

ludźmi o tak różnych perspektywach, potrzebach i przyzwyczajeniach. 

Jakie to pokolenia? Tradycjonaliści – czyli roczniki

1945-1950 w roku 2020 będą najstarszym pokoleniem. Ci lojalni pracownicy mają

duży szacunek wobec autorytetów. Nieco młodsi od nich, baby boomers

(1950-1965) są podobnie pracowici i niezawodni. W swoim zaangażowaniu potrafią

pracować nawet po 60 godzin tygodniowo.

Pokolenia z tak zwanego nowego świata wprowadzają duże

zmiany w podejściu do pracy. Generacja X (roczniki 1965-1985) w

przeciwieństwie do starszych pokoleń zaczynają szukać równowagi pomiędzy pracą

a życiem osobistym. Ważny jest dla nich rozwój kariery zawodowej, ale

jednocześnie elastyczne godziny pracy.

Młodsza od nich generacja Y (1986-2000) również dąży

do harmonijnego łączenia pracy z życiem prywatnym, ale ma już stały kontakt z

nowoczesną technologią. Urodzeni w czasach znaczącego przyspieszenia

globalizacji, żyją tak, jakby świat nie miał dla nich granic. Odpowiada im

wielozadaniowość oraz zróżnicowane metody uczenia się. Komunikacja i ciągła

wymiana informacji to dla nich podstawa. Stosują własne narzędzia i mówią swoim

językiem.

Co z kolei wniesie najmłodsze pokolenie – generacja

milenijna, inaczej nazywana pokoleniem Klik? Urodzeni po 2000 roku w 2020

dopiero wkroczą na rynek pracy. Ci ludzie rozwiną cechy charakterystyczne dla

generacji Y, ale dla nich korzystanie z urządzeń mobilnych, mediów i portali

społecznościowych będzie jeszcze bardziej naturalne. Będą przywiązywać większą

wagę do budowania sieci kontaktów i utrzymywania relacji w skali globalnej.

Z tak różnorodnymi podejściami do pracy będą musieli

zmierzyć się liderzy już za kilka lat. Częste rozmowy i elastyczne podejście

z pewnością okażą się pomocne w zrozumieniu funkcjonowania różnych pokoleń i

zastosowania nowych metod pracy. Warto zauważyć, że ludzie, nieważne w jakim są

wieku, przedstawiają te same wartości – na przykład każdy chce być szanowany,

ale wyraża się to w różny sposób. Tradycjonalista będzie życzył sobie formy na

Pan lub Pani, podczas gdy osoba z generacji X lub Y swobodniej będzie się

czuła, stosując formę „na ty”.

Skoro młodzi ludzie używają własnego języka i narzędzi

komunikacji, obowiązkiem lidera jest je poznać. Warto też wykazać inicjatywę

pod względem zaangażowania firmy w media społecznościowe takie jak Facebook,

Twitter, a nawet Instagram. Unowocześni to sylwetkę organizacji i ułatwi

komunikację pomiędzy klientami i potencjalnymi pracownikami. Rolę zarządzania

portalami społecznościowymi najlepiej przydzielić osobie z młodego pokolenia i

pozwólić jej podejmować decyzje, co powinno się pojawić na stronie – po

wcześniejszym ustaleniu warunków.

Zderzenie pokoleń wymaga od liderów zmiany podejścia również

w stosowaniu hierarchii. Kultura internetowa wzmacnia takie właściwości

jak współpraca, natychmiastowa komunikacja i społeczność. Agresywne zarządzanie

w stylu alfa skupione na wynikach i kontroli nie będzie się już w przyszłości

sprawdzało. Niezadowoleni młodzi pracownicy, nie mając motywacji do pracy,

rychło będą odchodzili z takich firm.

Tak zwane przywództwo beta to odpowiedź na nowoczesne

potrzeby rynku: nadawanie większej roli zespołom i ich integralności,

umiejętność szybkiego reagowania, włączanie pracowników do podejmowania

decyzji. Niemniej jednak, gdy firma znajdzie się w kryzysie, powrót do

stanowczego zarządzania okaże się najskuteczniejszym rozwiązaniem.

Czas, kiedy pokolenie millenijne wkroczy na rynek pracy i

zasili firmy innowacyjnym podejściem wbrew pozorom jest dość blisko. Dobry

lider przyszłości powinien już teraz wyznaczyć sobie cel i ,

uświadomiwszy o tym zespół, powoli zacząć go wprowadzać w życie. Potrafi on

przewidywać, co się stanie, jeśli nic nie zmieni w swoim zachowaniu i mieć

opracowany plan działania na najbardziej czarny scenariusz. Przywództwo

przyszłości będzie bowiem skupiać się bardziej na praktycznej zdolności do

pilotowania takimi wartościami jak szczerość i inspirowanie, niż na

idealistycznym zarządzaniu.

 

 

 

 

Customer reviews

"Between 3-4.08.2013 we participated in the course MS Excel – advanced level, which was performed by CI ProLearning. The trainer selected deserves our special recognition. He led the course in professional way, taking care of great atmosphere…"

C.H. Robinson

więcej

"”PRKIK recommends Centrum Innowacji ProLearning as a professional business partner. The training centre organized IT courses in which our employees participated. The course MS 6425-…"

Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A.

więcej

Please fill in the form below in order to sign up for chosen exams.

Code * Name * Date * Time Option
+

Your information

- See terms and conditions
×